Jämnstäldhet

Jag är för jämnstäldhet, det är jag, men jag tycker att vi svenskar glömmer mycket när det gäller jämnstäldhet mellan könen. Vi har lagt stor vikt på att få kvinnor att jobba innom mansdominerade yrken, att de ska få chefsposter och för att kvinnor ska få samma rättigheter som män, men vi har i denna process glömmt mänen. Det är ingen som jobbat för att fler män ska jobba innom kvinnodominerade yrken, eller mot fördommarna mot de män som gör det, atta alla manliga förskolefröknar är antingen bögar eller pedofiler, att alla manliga sjuksystrar är bögar o.s.v..
Det finns de som klagar på att kvinnliga brandmän kallas brandmän, men jag har aldrig hört någon klaga över att manliga sjuksystrar även de kallas "syster".

Ja, jag vill att det ska vara jämnställt mellan könen, jag vill inte få lägre lön eller sämmre rättigheter för att jag är kvinna, men om vi ska få det jämnstält så får vi inte glömma mänen.


Kommentarer
Postat av: angelica

bra åsikter Moa!

lägg fram fler argument bara

2009-01-15 @ 17:38:55
URL: http://rappikafti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0