Mördande

Jag förstår mig inte på samhällets syn på mord.
 Om du åker ut i krig så blir du prisad av ditt land som en hjälte, du får t.o.m. i vissa fall medaljer och/eller hedersutnämningar, medan, om du mördar i det civila så så får du (vid dom) livstidsfängelse.
Jag ser inte skillnaden, människoliv som människoliv tänker jag, vad spelar det för roll var du bor, du är fortfarande en människa. Man får inte rätt till att döda bara för att någon som vill åt marken, eller inte gillar det landet ger dig order om att du ska göra det.
Dessutom så äger inte människan Jorden, hur mycket vi än vill det, det är inte bara vi som lever här.

Sedan är det det här med dödsstraff, visst människan har begått ett brott, eller ialla fall blivit fäld för det, men om staten avrättar människan så begår väll staten, eller i alla fall bödeln också ett brott? Inte sannt?

Kommentarer
Postat av: angelica

jag har också svårt att förstå varför soldater och liknande skulle vara värda mer än någon civil människa

2009-01-17 @ 20:41:00
URL: http://rappikafti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0